UnicornPeps, eller Vilma Fiskerud som hon heter till vardags började streama för över 10 år sedan. Då som ett verktyg för att komma över sin ångest. Nu går hon utbildningen i Content Creation på sommenbygdens Folkhögskola och ser ljust på framtiden.

Det började med att pappa spelade konsollspel med mig och syrran. Det var familjetid och jag gillade det. Sen började kompisar att gå över till datorspel som LOL (league of legends) och jag var inte sen att hoppa på.

Nicket ”Unicorn Peps” kommer från just LOL-tiden.

Haha, ja jag visste att jag ville heta något med Unicorn, men det var ju såklart upptaget. Så tror till och med att jag slumpade fram just Unicorn Peps, det passade mig bra. Idag kallar kompisarna mig för ”Peps”.

Hon har streamat allt emellan CS:GO, WOW, Storyspel och IRL content. En dag som streamer kan se olika ut. Dagen kan starta med att kolla mejl, redigera bilder och video eller läsa på om ett spel hon fått chansen att spela innan alla andra. Men streamingen är inte bara en hobby utan har också varit en livlina i mörka perioder när hon mått dåligt.

Jag hade mycket ångest och nästan social fobi. Då blev streamingen ett sätt att umgås med andra fast på ett tryggt sätt hemifrån. Jag kände mig aldrig ensam. Dom som kom in i streamen återkom och jag började känna igen dom. Till slut blev många av dom som mina vänner. Flera i mitt community har ju hängt kvar sen 2017 när jag streamade som allra mest.

Vad som är speciellt med just hennes stream tycker hon är svårt att svara på.

Men jag tror att det handlar om att jag alltid varit ärlig mot mitt community, om mitt mående och vem jag är.

Ett besök till Dream Hack gav hennes streaming en ny riktning när hon träffade Max Lindqvist som är grundare för Lilmix. Då streamade hon under en annan organisation, men var då den enda streamern vilket kändes ensamt.

När jag väl går in i något är jag väldigt trogen. Jag vill inte hoppa av för minsta lilla, så jag var först skeptisk när jag blev erbjuden en plats i Lilmix streaming community.

Men till slut tog suget efter att få fler streamingkollegor överhand och hon klev över till Lilmix flagg. Det har hon inte ångrat en sekund. Det var också Max som ledde henne vidare till hennes nuvarande sysselsättning, en utbildning på Sommenbygdens folkhögskola i Content Creation.

Han tyckte att jag skulle satsa, eftersom han är lärare där kunde han prata gott om utbildningen.

Och trivts har hon gjort, för nu ska hon gå ett år till på skolan.

Lektionerna är så roliga att det inte känns som att det är en lektion. Jag sökte andra utbildningar, men när väl valet skulle ske så ville jag gå ett år till. Jag har verkligen börjat landa i mig själv och är på en bra plats i livet. Mycket tack vare skolan. Så jag vill fortsätta den resan.  Jag har verkligen gillat att det handlar lika mycket om personlig utveckling som om själva streamingen.

I framtiden tror hon att streamingen kommer att vara en kul sidogrej, men hon kommer inte lämna E-sportsvärlden.

E-sporten är så bred och den växer ju hela tiden med nya yrkesroller. Jag är övertygad om att jag kommer hitta ett yrke jag trivs med i den här branschen.

NyheterE-sportStreamingen blev min livlina