HUNDFILOSOF – Hund i en hållbar värld
DISTANSKURS
Är hunden en familjemedlem eller ett träningsobjekt? Hundfilosofin ställer djupare frågor som ger en medvetenhet om vad olika perspektiv får för konsekvenser och vad vi själva innerst inne känner är kärleksfullt och moraliskt rätt. Det öppnar möjligheter att leva ett mer medkännande liv med hunden och hitta gemenskap med andra som också vill det.
Kursens syfte och innehåll
Kursens syfte är att ge nya synsätt och tankar om relationen mellan hunden och människan. Den bygger på ett empatiskt och etiskt perspektiv, utifrån vilket den vill stimulera ett reflekterande tänkesätt och samtal. Du kommer att se nya sätt att förbättra relationen till hunden och hundens livskvalité. Du kommer att få ta del av kunskap från andra ämnesområden än de som vanligen används i hundsammanhang. Du får även möjlighet att fundera över dig själv och dina känslor i relationen till hundar. Syftet är att vid kursens slut ha fördjupat synen på hundens och människans relation, liksom möjligheten att ta medvetna och medkännande beslut i livet tillsammans med hunden.
Kursen går helt på distans och är indelad i tre block – Hunden, Människan och Vår relation. Den utgörs av nätbaserade träffar då vi varvar föreläsningar och diskussioner. Mellan träffarna är det digitala gruppträffar, egna hemstudier samt arbete med en inlämningsuppgift. Vår digitala plattform för information och träffar är Microsoft Teams. Viss kurslitteratur är på engelska.
Ämne
Block 1 – Hunden
- Det traditionella synsättet på hund utifrån människans normer
- Nya tänkvärda bidrag från olika vetenskaper
- Ledarskap, lydnad och träning utifrån otraditionella perspektiv
Block 2 – Människan
- Att bli kritiskt medveten för att hitta och följa sina värderingar
- Att iaktta och förstå sig själv i relationen till hunden
- Begränsande skuld- och skamkänslor (att arbeta med sig själv)
Block 3 – Vår samvaro och relation
- Hundens marginalisering i vår människovärld
- Empatins betydelse, att vara närvarande och kunna lyssna
- Att sträva mot en ömsesidig medkännande relation
- Olika synsätt och vikten av samhörighet för en hållbar framtid
Inlämningsuppgift
En skriftlig inlämningsuppgift ingår i kursen. Du kommer att få förslag på uppgifter som du kan välja mellan och om du har ett eget förslag kan du få det godkänt av kursledaren. Uppgiften ska beröra kursens alla olika block.
Datum och tid för webbträffarna VT 2025
Webbhelg 1
lördag 1/2 kl 10-15
söndag 2/2 kl 9-13
Webbhelg 2
lördag 5/4 kl 10-15
söndag 6/4 kl 9-13
Webbmöten 18-21
30/3, 5/5, 7/5
Efter avslutad kurs
Efter genomförd utbildning får du ett intyg på att du fullgjort kursen, under förutsättning att du närvarat på alla träffarna och lämnat in uppgiften och fått den godkänd.
Folkhögskolan som undervisningsform
Du som går på folkhögskola är inte elev utan deltagare i din utbildning. Det betyder att lektionerna är beroende av ditt deltagande och att arbetssättet är varierat. Undervisningen är uppbyggd kring gruppsamtal, reflektioner, föreläsningar, gästföreläsningar och praktiska uppgifter enskilt eller i grupp.
Det digitala klassrummet
På en distanskurs är klassrummet digitalt (med undantag för eventuella närträffar). I övrigt är undervisningen enligt folkhögskolans utbildningsform.
Lärare
Kerstin Malm
Kerstin Malm är filosofie doktor i etologi med inriktning på hunddjur. Hon har även läst psykologi och filosofi på universitetet. Hon har en 2-årig utbildning till samtalscoach och är hundpsykolog. Sedan 2001 driver hon det egna företaget K.Malm, där hon erbjuder kurser och föreläsningar. Hon har skrivit ett flertal böcker, utgivna på Bonniers och eget förlag. Under åren har det även blivit en del projekt, varav värdegrundsmaterialet REDE (Respekt Empati Djur Etik) för barn, kanske är det mest välkända. Läs om Kerstin på http://kmalm.se/
Kursledare
Kerstin Malm